Activiteiten lijst

Tentoonstelling
Activiteitstypen
Plaats
Rangschikken  
189 Resultaten
Lokaal 3, Secundair onderwijs

Infrastructuur: Drager van visie en vernieuwing – SO

Het Inspirocollege Houthalen-Helchteren pakte een tijd geleden uit met de opening van een futuristisch aandoende onderwijsruimte in hun school: de ‘Inspirodroom’. Het was de bekroning van de nieuwe koers die de school vaart, waarbij er echt wordt ingezet op talentgericht onderwijs. Niet alleen bepalen leerlingen per graad zelf via talenturen voor een deel hun lessenrooster,

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Voka en Agoria Vlaanderen over evolutie en mogelijkheden van EdTech

Een laptop, VR-bril, een MSteams omgeving. Education Technology (Edtech), het inzetten van technologie om het leerproces te ondersteunen en het rendement te verhogen, kent vele gedaantes. Het is dan ook een sterk opkomende industrie. Uit vergelijkend onderzoek blijkt dat Edtech toepassingen nog steeds weinig gebruikt wordt in Vlaanderen. Dit blijkt uit het aantal gebruikers in  het

Read More »
Secundair onderwijs, Vaklokaal

Apps, animaties en interactieve kaarten voor fysische geografie – SO

In deze sessie verkennen we interactief lesmateriaal voor aardrijkskunde dat door de leerlingen kan worden gebruikt bij zelfstandig en onderzoekend werken. We gaan aan de slag met concrete voorbeelden uit de lespraktijk. Deze sessie richt zich vooral op de derde graad. Je kan alles direct uitproberen op een eigen iPad of laptop, maar dat hoeft

Read More »
Basis onderwijs, Lokaal 1, Secundair onderwijs

Taalvaardig en lichaamsbewust programmeren zonder computer – BaO / SO

`Computationeel denken´ – wat houdt dat in? Hoe kan je leerlingen stimuleren om hiermee aan de slag te gaan, zodat de eigen grijze massa leert concurreren met voorgeprogrammeerde computers? We verleggen de focus van de programmeertaal (Scratch, Blockly, Java, Python,…) naar het eigen creatieve denken en doen. Dan komt de hele klas in beweging, wordt

Read More »
Lokaal 4, Secundair onderwijs

Tienerpas, aan de slag met talenten – SO

Binnen het onderwijs ligt de grootste focus op het bereiken van de eindtermen. Maar ook het in kaart brengen van de passies en talenten van leerlingen is belangrijk. Deze dragen bij tot het maken van een goeie studiekeuze. Maar hoe ontdekken we deze? Hoe brengen we ze in kaart? Hoe borgen we ze? Hoe nemen

Read More »
Secundair onderwijs, Workshop

Aan de slag met Python – SO

Wil je graag met een tekstuele programmeertaal aan de slag gaan? Dan is Python een hele interessante taal om mee te starten. Wij gebruiken deze in combinatie met de Micro:Bit. Zo wordt alles net wat visueler en interessanter voor de leerlingen. Na deze les zal je de zelf de basis van Python kennen en enkele

Read More »
Theater 2, Voor iedereen

De AI leraar – De kracht van Artificiële intelligentie in jouw leerproces

Education technology (Edtech) verovert de onderwijswereld. Digitale leerplatformen zijn niet meer weg te denken uit onze lessen, maar de echte kracht (en waarde) van Edtech gaat veel verder dan Bingel, Smartschool of Google Classroom. Edtech geeft de leraar opnieuw de kans om de professional te zijn die hij werkelijk is met aandacht voor het persoonlijke

Read More »
Aula, Voor iedereen

Digitaal is het nieuwe normaal. Wat nu?

Er werd al jaren aan de kar gesleurd maar ineens was het er: de digitale transformatie van het onderwijs. Digitaal expert Clo Willaerts blikt kort terug op de voorbije 2 jaar, en biedt een realistische en toch optimistische kijk op de rol van digitale technologie in de leeromgevingen van leerkrachten, leerlingen en… ouders.

Read More »
Lokaal 3

Een doorkijkje op Wittering.nl, een kindcentrum voor kinderen van 0 tot 12 – BaO

Op Wittering.nl werken we met een curriculum gebaseerd op kernconcepten. De leerstof is dus niet geordend naar de oude vak-indeling, maar naar grote aan elkaar gerelateerde thema’s. Bovendien is de organisatie waarden-gestuurd en wordt het onderwijs vormgegeven in 4 units. Reeds 16 jaar geeft Wittering.nl onderwijs op eigenwijze wijze vorm, waarbij kinderen en leraren worden

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Mens stoor me niet

Jo was verslaafd aan multitasken. “Ik kwam nooit tot focus, enkel druk-druk-druk en brandjes blussen. Want alles is immers dringend. Door multitasking te benoemen en uit te sluiten, won ik 30% meer tijd gedurende mijn dagen. Ik maakte de helft minder fouten, die ik dan ook niet moest herstellen, en mijn stresslevel halveerde. Exact de

Read More »
Scroll naar top