Activiteiten lijst

Tentoonstelling
Activiteitstypen
Plaats
Rangschikken  
16 Resultaten
Aula, Voor iedereen

Digitaal is het nieuwe normaal. Wat nu?

Er werd al jaren aan de kar gesleurd maar ineens was het er: de digitale transformatie van het onderwijs. Digitaal expert Clo Willaerts blikt kort terug op de voorbije 2 jaar, en biedt een realistische en toch optimistische kijk op de rol van digitale technologie in de leeromgevingen van leerkrachten, leerlingen en… ouders.

Read More »
Aula, Voor iedereen
Luk Dewulf 

Gelukkige leraren én schitterende resultaten is kiezen voor talent

In deze lezing krijg je handvatten aan om meteen met talent in je school aan de slag te gaan: Hoe ontdek je gemakkelijk het talentenprofiel van elke leraar op school? Hoe kun je de talenten van medewerkers ontwikkelen? Hoe leer je talenten van collega’s op de beste manier inzetten? Hoe kunnen leraren elkaars talent complementair

Read More »
Aula, Voor iedereen
Peter Rosseel 

De gouden driehoek: Visie-Leiderschap-Cultuur. Waarom gedragsverandering zo moeilijk is en wat je eraan kan doen

De wereld waarin wij leven wordt gekenmerkt door vier revoluties: de technologische, data, peer-to-peer en design revolutie. De disruptie die voortvloeit uit deze revoluties is een opportuniteit om onze maatschappij anders en dus ‘beter’ te organiseren. Het kanaliseren van intrinsieke motivatie, zelfregulering en verantwoordelijkheid zijn hierbij belangrijke doelstellingen. Het huidige ‘operating model’ van scholen –

Read More »
Aula, Voor iedereen

Coachen met gezond verstand – De psychologie van een team

Dominique Baeyens is gewezen bondscoach van de Red Dragons, de Belgische nationale volleybalploeg. Hij haalde in zijn sportloopbaan diverse titels en bekers. Hij heeft een master lichamelijke opvoeding en bouwde vanuit die wetenschappelijke achtergrond zijn trainerscarrière op. Ooit liet hij een vaste en zekere job in het onderwijs staan en begon aan een nieuw avontuur

Read More »
Aula, Voor iedereen

Toetsen? Hoe meer, hoe liever

Toetsen worden in ons onderwijslandschap vaak gezien in de context van formatieve of summatieve evaluatie. Nochtans is ‘toetsen’ niet enkel binnen evaluatie van nut: het toetsen an sich is een leermechanisme dat een oeroud neuropsychologisch hersenprincipe triggert. Tijdens deze lezing bekijken we hoe toetsing kan ingezet worden zodat leerlingen beter kunnen onthouden, begrijpen en toepassen!

Read More »
Conferenties
Hans Van Gelder 

GRATIS – Debat: Toekomstmakers: Onderwijstalent aantrekken behouden

TOEKOMSTMAKERS: Hoe kunnen we talent voor het onderwijs aantrekken en leraren goesting geven om ook in het onderwijs te blijven? Onze arbeidsmarkt staat in brand. Alle sectoren roepen om kwaliteitsvolle arbeidskrachten. Het onderwijs heeft dus geduchte concurrentie. Hoe kunnen we toch talentvolle mensen motiveren om voor een job in het onderwijs te kiezen en zo

Read More »
Buitengewoon lager onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties, Hoger Onderwijs, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs
Laurens Verbeke 

Columbussen zonder bus – de kracht van het ‘zonderzoeken’

In de televisiereeks ‘De Columbus’ reist Wim Lybaert met een gast naar het onbekende. Samen genieten ze van het onverwachte, op weg naar een bestemming die onderweg steeds minder belangrijk wordt. Niets is geënsceneerd en het toeval bepaalt hoe hun dagen verlopen. Wie ‘columbust’ reist zonder doel of vast plan. Het werkt heel bevrijdend én

Read More »
Conferenties, Hoger Onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Wilfred Rubens 

Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs

Dankzij digitalisering zijn we anno 2023 niet persé gebonden aan tijd en plaats om onderwijs te kunnen verzorgen en volgen. Scholen in secundair onderwijs mogen zelfs in de derde graad tot 40% afstandsonderwijs. Dit betekent wel dat we goed na moeten denken over wanneer we het beste fysiek onderwijs inzetten, wanneer ‘asynchroon online’ en wanneer

Read More »
Buitengewoon lager onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties, Hoger Onderwijs, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Steffie De Baerdemaeker 

Inzetten op meer werkgeluk en minder werkdruk als motor voor onderwijskwaliteit

Te veel bevlogen onderwijsmensen vallen langdurig uit. Of erger: ze verlaten het beroep. Hoe zorg je er als leerkracht voor dat je jouw job in het onderwijs krachtig, goed en graag kan blijven doen? Hoe houd je vanuit een leidinggevende functie gemotiveerde mensen aan boord? Hoe geef je ze maximaal de kans om te schitteren?

Read More »
Scroll naar top