
Kenniscentrum Digisprong: dit wil je weten – GRATIS
Wat, hoe en voor wie? Coördinator Karen Vander Plaetse stelt het Kenniscentrum Digisprong voor en licht al een tipje van de sluier op over de nabije toekomst.
Wat, hoe en voor wie? Coördinator Karen Vander Plaetse stelt het Kenniscentrum Digisprong voor en licht al een tipje van de sluier op over de nabije toekomst.
Er werd al jaren aan de kar gesleurd maar ineens was het er: de digitale transformatie van het onderwijs. Digitaal expert Clo Willaerts blikt kort terug op de voorbije 2 jaar, en biedt een realistische en toch optimistische kijk op de rol van digitale technologie in de leeromgevingen van leerkrachten, leerlingen en… ouders.
Hoe kan cocreatie helpen bij het werken met kwetsbare doelgroepen?
In deze lezing krijg je handvatten aan om meteen met talent in je school aan de slag te gaan: Hoe ontdek je gemakkelijk het talentenprofiel van elke leraar op school? Hoe kun je de talenten van medewerkers ontwikkelen? Hoe leer je talenten van collega’s op de beste manier inzetten? Hoe kunnen leraren elkaars talent complementair
De meeste mensen denken dat je de top alleen kan bereiken met talent en wat geluk. Maar je wordt niet succesvol geboren, je hebt het zelf in de hand. Waarin je ook wil uitblinken, grootse prestaties worden altijd bepaald door dezelfde drie principes: passie, meesterschap en veerkracht. Prof. Jeroen De Flander geeft duiding bij de
De wereld waarin wij leven wordt gekenmerkt door vier revoluties: de technologische, data, peer-to-peer en design revolutie. De disruptie die voortvloeit uit deze revoluties is een opportuniteit om onze maatschappij anders en dus ‘beter’ te organiseren. Het kanaliseren van intrinsieke motivatie, zelfregulering en verantwoordelijkheid zijn hierbij belangrijke doelstellingen. Het huidige ‘operating model’ van scholen –
Dominique Baeyens is gewezen bondscoach van de Red Dragons, de Belgische nationale volleybalploeg. Hij haalde in zijn sportloopbaan diverse titels en bekers. Hij heeft een master lichamelijke opvoeding en bouwde vanuit die wetenschappelijke achtergrond zijn trainerscarrière op. Ooit liet hij een vaste en zekere job in het onderwijs staan en begon aan een nieuw avontuur
Toetsen worden in ons onderwijslandschap vaak gezien in de context van formatieve of summatieve evaluatie. Nochtans is ‘toetsen’ niet enkel binnen evaluatie van nut: het toetsen an sich is een leermechanisme dat een oeroud neuropsychologisch hersenprincipe triggert. Tijdens deze lezing bekijken we hoe toetsing kan ingezet worden zodat leerlingen beter kunnen onthouden, begrijpen en toepassen!
TOEKOMSTMAKERS: Hoe kunnen we talent voor het onderwijs aantrekken en leraren goesting geven om ook in het onderwijs te blijven? Onze arbeidsmarkt staat in brand. Alle sectoren roepen om kwaliteitsvolle arbeidskrachten. Het onderwijs heeft dus geduchte concurrentie. Hoe kunnen we toch talentvolle mensen motiveren om voor een job in het onderwijs te kiezen en zo
In de televisiereeks ‘De Columbus’ reist Wim Lybaert met een gast naar het onbekende. Samen genieten ze van het onverwachte, op weg naar een bestemming die onderweg steeds minder belangrijk wordt. Niets is geënsceneerd en het toeval bepaalt hoe hun dagen verlopen. Wie ‘columbust’ reist zonder doel of vast plan. Het werkt heel bevrijdend én
Dankzij digitalisering zijn we anno 2023 niet persé gebonden aan tijd en plaats om onderwijs te kunnen verzorgen en volgen. Scholen in secundair onderwijs mogen zelfs in de derde graad tot 40% afstandsonderwijs. Dit betekent wel dat we goed na moeten denken over wanneer we het beste fysiek onderwijs inzetten, wanneer ‘asynchroon online’ en wanneer
Te veel bevlogen onderwijsmensen vallen langdurig uit. Of erger: ze verlaten het beroep. Hoe zorg je er als leerkracht voor dat je jouw job in het onderwijs krachtig, goed en graag kan blijven doen? Hoe houd je vanuit een leidinggevende functie gemotiveerde mensen aan boord? Hoe geef je ze maximaal de kans om te schitteren?