Veiligheid en focus: de hoekstenen van het leren
Om kennis te verwerven, moet het brein zich zonder afleiding kunnen concentreren. Ons brein, en vooral dat van jonge mensen, kan maar één ding tegelijk verwerken. Het idee dat mensen kunnen ‘multitasken’ is een mythe. In feite verliezen we onze concentratie wanneer het brein gedwongen wordt om tussen verschillende activiteiten te schakelen, vaak als gevolg van negatieve afleidingen.
Om onze hersenen optimaal te laten functioneren, moeten we ons ook veilig voelen. Anders raken we in een vluchtmodus en hebben we moeite om ons te concentreren. Onzekere hersenen kunnen dus een negatieve afleiding zijn die gericht leren in de weg staat.
Meubilair voor geconcentreerd leren
Op school kunnen afleidingen uit vele richtingen komen. Het kan van alles zijn, van felle kleuren tot afleidende patronen, zoemende ventilatoren, slechte luchtkwaliteit, rommelige boekenplanken, afleidend geluid, onvoldoende verlichting, flikkerende lampen of gewoon oncomfortabel meubilair. Visuele indrukken in het gezichtsveld van de leerling, vooral in klaslokalen, zijn in dit verband bijzonder belangrijk.
Gordijnen en schermen kunnen helpen om afleidingen te verminderen. Dit kan betekenen dat je een muur vol kunstwerken tijdelijk wilt verbergen, of ramen die uitkijken op een buitenomgeving met veel beweging. Een goede optie voor ramen is om folie op een deel van het raam aan te brengen, waardoor afleidingen worden verminderd terwijl het zo belangrijke daglicht binnenkomt.
Met behulp van zorgvuldig geplande interieuroplossingen kunnen we afleidingen minimaliseren, een duidelijk zicht bieden en veilige hoekjes creëren. Dit maakt leerruimtes rustiger, veiliger en optimaal geschikt voor leren.