De verschillende bouwkundige gebreken
Van de lawaaierige gangen van het begin van de 20e eeuw tot de grootschalige landschappen van de jaren 2000. Scholen hebben verschillende architectonische tekortkomingen, afhankelijk van het bouwjaar. Hoe kunnen we deze ruimtes dan optimaliseren voor veiligheid, gemoedsrust en leren? We spraken met psycholoog Malin Valsö om dit uit te zoeken. Samen met psycholoog Frida Malmberg schreef ze hierover een boek met de titel “Fysisk Lärmiljö” (Fysieke leeromgeving).
VERTEL ONS OVER JE BOEK!
“Het kwam tot stand toen we als schoolpsychologen werkten en na schooltijd te maken kregen met luidruchtige, rommelige ruimtes op school”, zegt Malin Valsö.
In 2019, hetzelfde jaar waarin het boek verscheen, werd er gesproken over het tekort aan scholen in het land en kwam het motto “duizend scholen in tien jaar” in het debat naar voren.
“Dat wisten we niet toen we het boek schreven. Sindsdien heeft de Zweedse Nationale Raad voor Huisvesting, Bouw en Planning richtlijnen uitgevaardigd en zijn mensen meer gaan praten over de fysieke leeromgeving. Tegenwoordig zie ik een verschil in scholen. Er zijn bijvoorbeeld minder afleidende ramen in klaslokalen”, zegt Valsö.
Wat zijn de belangrijkste kwesties in de huidige leeromgevingen?
“We hebben te maken met het probleem van krimpende schoolpleinen in de grote steden, maar bovenal is er een tendens om grote schoolcomplexen te bouwen. Een te grote schaal vermindert het relationele aspect en maakt het moeilijker om een gevoel van ruimte te creëren in de buitenomgeving.”