Het is van vitaal belang dat leeromgevingen en lesmethoden zich aanpassen aan deze bevindingen. Het is niet langer voldoende om alleen de hersenen uit te dagen. Nu moet het hele lichaam worden betrokken.
LICHAMELIJKE ACTIVITEIT LEIDT TOT BETER LEREN
Volgens een rapport van de Nordic Council of Ministers is 68% van de Zweedse schoolkinderen lichamelijk inactief. Maar de toekomst ziet er rooskleurig uit. Het trendrapport van Kinnarps over de leeromgevingen van de toekomst, opgesteld in samenwerking met experts in leeromgevingen in de Scandinavische regio, geeft aan dat het gebruik van het hele lichaam in het onderwijs zal toenemen. Learn BNB is een van de trends die een grote impact zullen hebben op onze leeromgevingen. De trend is in veel opzichten belangrijk, omdat het kunnen omgaan met het lichaam intellectueel leren vergemakkelijkt. Het concept Learn with Brain and Body erkent dat het niet langer voldoende is om alleen je hersenen te gebruiken, maar dat het hele lichaam erbij betrokken moet zijn. Klaslokalen en stille meubels zijn daarom enkele van de trends die steeds vaker voorkomen op onze scholen.
“Lichamelijke activiteit verbetert niet alleen onze gezondheid, maar ook ons cognitieve vermogen op korte en lange termijn. Kinderen brengen de eerste 20 jaar van hun leven een grote hoeveelheid tijd door in het onderwijs. Hierdoor krijgen scholen een unieke kans om invloed uit te oefenen op de fysieke activiteit en het bevorderen van gezonde leefgewoonten. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door omgevingen te creëren die fysieke activiteit bevorderen en korte pauzes in de les te introduceren “, zegt Daniel Berglind, onderzoeker aan het Karolinska University Hospital in Zweden.