Hoe kun je je collega helpen zich goed te voelen op school? Hoe zorg je er mee voor dat niet langer één op vijf beginnende leerkrachten je school binnen de vijf jaar verlaat? Johan Dehandschutter en zijn collega-docent Raf Sondervorst vertellen in hun nieuwste boek Coach je onderwijscollega (uitgeverij Pelckmans) hoe je dat concreet doet, zo een coachende collega zijn. In hun workshop kan je dit zelf ervaren.
Misschien denk je bij coachen aan dure consultants die met mooie praatjes cliënten tot bovenmenselijke prestaties drijven. Helaas, met peptalk en adviezen zal je bij je collega’s niet echt goede resultaten boeken. Wanneer een beginnende of een meer geroutineerde collega je aanspreekt met een probleem of een succeservaring, is dat vaak een verzoek om mee te kijken of te zoeken naar wat hem kracht geeft of kan geven om te kunnen beantwoorden aan de verwachtingen die in hem worden gesteld.
In de workshop ontdek je wat jou tot een goede coach op je school maakt. Je ervaart met korte opdrachten hoe je in een gesprek met je collega zijn krachten en kwaliteiten zichtbaar maakt. Je verneemt meer over de communicatieve vaardigheden die je daarbij van pas komen en je maakt gebruik van een van de concrete modellen die je gesprekken met je collega als een landkaart in de juiste richting sturen.