GRATIS – Infrastructuur = structuur
Voor LO – SO Heb je bouw- of renovatieplannen? Hou die dan zeker even tegen het licht van je schoolvisie! De infrastructuur van je school bepaalt immers meer dan je
26 & 27 februari 2025 : Nekkerhal Mechelen
28 & 29 februari 2024 : Nekkerhal Mechelen
Voor LO – SO Heb je bouw- of renovatieplannen? Hou die dan zeker even tegen het licht van je schoolvisie! De infrastructuur van je school bepaalt immers meer dan je
Voor iedereen In deze sessie laten we drie scholen aan het woord die een openhartig verhaal brengen van wat de mogelijkheden zijn van XR in het onderwijs, wat mogelijke drempels
Voor LO Escaperooms zijn hot, ze schieten als paddestoelen in elke stad uit de grond. Maar het is helemaal niet zo moeilijk om zelf in de klas of in en
Voor LO – SO Tijdens deze workshop duiken we in de wondere wereld van het stickersnijden. We maken kennis met de mogelijkheden en doorlopen kort waar we rekening mee moeten
Voor iedereen VRT maakt als openbare omroep maatschappelijk relevant materiaal dat kan ingezet worden in de klas. Educatief materiaal zoals KLAAR en EDUbox wordt zelfs specifiek gemaakt voor het secundair
Voor iedereen In deze lezing toont Natalie de nieuwste AI-toepassingen in Canva: Magic Erase, Magic Edit, Image Generator van Canva, Magic Design. Genereer zo zelf nieuwe afbeeldingen en pas ze
Voor LO en SO Ben jij nog volledig mee met de digitale wereld van je leerlingen, zoals TikTok, Snapchat, Twitch of Discord? Tijdens deze lezing neemt Herman je mee in
Voor LO In de Sint-Stevensschool, gelegen aan de rand van Brussel, werden we de afgelopen jaren geconfronteerd met een sterk veranderende context. Deze vaststelling dwong ons om onze schoolvisie kritisch
Voor alle onderwijsniveaus De lezing “Versnellen van Innovatie in Onderwijs door Flexibele Inrichting” verkent hoe flexibele meubelopstellingen en doordachte klasinrichting de digitale vooruitgang kunnen bevorderen. Centraal staat de “content methode”
Voor alle onderwijsniveaus In de digitale wereld van vandaag is het onderwijs niet immuun voor de risico’s van cyberaanvallen en datalekken. Onze lezing belicht hoe scholen zich kunnen wapenen tegen
Voor KO – LO Hoe kunnen we op school zoveel mogelijk ruimte geven aan het spontaan en zelfontdekkend spelen en leren van kinderen? En welke rol spelen ruimte en materialen
Voor LO Op onze zeer diverse basisschool volgen de leerlingen vanaf het eerste leerjaar wiskunde en Nederlands in leergroepen. Door deze manier van werken slagen we erin om tegemoet te
Voor alle onderwijsniveaus 3D- tekenen met simpele tools? Het kan! Tijdens de workshop gaan we aan de slag om jou de basisbeginselen van het 3D-tekenen bij te brengen met het
Voor KO – LO We gaan aan de slag met de ‘Creative LEGO Duplo’ set aan de hand van heuse Duplo challenges.We bekijken hoe je STEAM – lessen kan maken
Voor LO Tijdens deze opleiding ontdek je hoe je leerlingen van de eerste en de tweede graad lager onderwijs kan leren programmeren zonder een computer of tablet uit de kast
Voor LO – SO – BuSO – HO Na deze sessie zal je begrijpen wat AI is, ontdek de veelbelovende kansen en uitdagende valkuilen van AI. Via praktijkvoorbeelden krijg je
Voor alle onderwijsniveaus De vraag naar het ontwerpen van innovatieve fysieke leeromgevingen, waar didactische ingrepen, flexibel school organiseren, schooleigen pedagogische projecten en infrastructuur elkaar versterken zit al een tijd in
14u30: XR-actieplan, een overzicht van XR in onderwijs – GRATIS Voor SO Je hoort in deze sessie over het XR-actieplan, dankzij dit plan kunnen scholen XR-materiaal ontlenen en gerichte vorming
Voor KO, LO, BuLO & BuSO Wetenschap en techniek zijn belangrijk, nu en in de toekomst. Iets leren geeft voldoening en is leuk om te doen. Mad Science laat kinderen
Als schoolleider doe je ertoe! Het liefst heb je een positieve impact tot op het niveau van de prestaties en ontwikkeling van je leerlingen, studenten of cursisten. ‘Meesterlijk Schoolleiderschap’ ontvouwt
Voor KO, LO, SO & VO Maak kennis met de maaktool H5P die Kenniscentrum Digisprong gratis beschikbaar stelt. Met behulp van deze open-source-tool maak je op een éénvoudige manier je
Natuurlijk wil jij van al je leerlingen lezers maken. Want leerlingen die goed en graag lezen, leren vaak beter. De vraag is: hoe doe je dat nu concreet? Tijdens deze
Hoe ik als directeur (en als mens) een fusie en transformatietraject heb be/over-leefd.Ben je leraar, beleidsmedewerker of directeur en bent onlosmakelijk bezig met schoolontwikkeling? Horen veranderingstrajecten bij je kernactiviteiten? Wil
Het gebruik van technologie kan een groot verschil maken voor leerlingen met lees- en/of spellingmoeilijkheden. Nu alle leerlingen op school over een toestel beschikken, creëert dit veel mogelijkheden om technologie
Microsoft Leerversnellers: hulpmiddelen voor leerlingen.Microsoft 365-oplossingen voor het onderwijs kunnen leerlingen helpen een inhaalslag te maken, bij te blijven en verder te komen.Leescoach, leesvoortgang en Reflect komen aan bod.
Deze interactieve workshop van 90 minuten is gericht aan leerkrachten en ICT verantwoordelijken uit het basis- en secundair onderwijs. We starten met een overzicht van Google for Education’s visie over
Feedback en evaluatie zijn twee zaken die behoorlijk wat tijd in beslag kunnen nemen voor ons leerkrachten, daarom wordt in deze sessie getoond hoe je met behulp van bijvoorbeeld BookWidgets
Deze interactieve workshop van 150 minuten is gericht aan leerkrachten en ICT verantwoordelijken uit het basis- en secundair onderwijs. We starten met een kort algemeen overzicht van de verschillende Google
Tijdens deze workshop voor lager onderwijs ga je aan de slag met de LEGO Education Spike Essential. Je bouwt allerlei leuke robots en leert ze programmeren met eenvoudige code-blokken of
Ontdek de kracht van AI in kunst met onze “AI en Digitale Tekening” workshop! Leer hoe AI de kunstwereld transformeert en gebruik AI-ondersteunde tekenhulpmiddelen om je creativiteit te vergroten. Versterk
Voor LO & SO Voor deze sessie is geen voorkennis van programmeren of Minecraft nodig. In de workshop gaan we aan de slag in Minecraft Education. We leren je navigeren
Voor LO & SO Wat is artificiële intelligentie (AI), en hoe kan ik er op een toegankelijke manier mee aan de slag in de klas? In deze workshop volg je
Vergaderen met een schoolteam: het is een kunst op zich. Soms wordt op de vergadering zelf weinig gezegd en wordt het échte gesprek achteraf gevoerd, op weg naar de auto
Deel1: Deze lezing laat je ontdekken hoe je digitaal differentiatie kunt toepassen met BookWidgets. Het begeleidt je stap voor stap door de verscheidenheid aan oefeningen en functies in BookWidgets waarmee
In de onderwijsactualiteit is de rol van kennis prominent. Het leidmotief luidt: hoe meer relevante voorkennis je bezit over een onderwerp, hoe beter je nieuwe dingen leert binnen dat domein.
Deze interactieve workshop van 150 minuten is gericht aan (technische) ICT coördinatoren, technische profielen binnen de scholen, scholengroepen of uit centrale ICT teams. We starten met een algemeen overzicht van
In deze keynote van Barend Last staat de impact van AI op het onderwijs centraal. Barend gaat in op de beleidsmatige kant: hoe zorg je ervoor dat AI een zegen
‘Leren centraal’ biedt een antwoord op verschillende uitdagingen waarvoor je als leraar of als schoolleider staat. Het effectief leren gebeurt immers niet spontaan. Het is voor de lerenden, voor de
In deze workshop leer je over hoe je iPads vlot kan beheren. Afhankelijk van de noden wordt de workshop aangepast. Een goed beeld van de omgevingen die je al gebruikt
Ontdek de kracht van technologie voor betere feedback en formatieve evaluatie. Deze lezing biedt inzicht in digitale didactiek en hoe technologie feedback binnen het leerproces kan versterken. Wat kun je
Cybercriminaliteit kan vele vormen aannemen – van het hacken en saboteren van systemen tot het manipuleren van gebruikers. Welke fenomenen zijn het meest courant in een sociale schoolcontext? In deze
Alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter. Toch is co- of teamteaching niet altijd een verhaal van rozengeur en maneschijn. Samen lesgeven brengt soms aspecten met
De kerntaak van elke leraar is ervoor zorgen dat álle leerlingen zoveel mogelijk bijleren en onthouden, maar hoe doe je dat? Welke didactische aanpakken zijn hiervoor kansrijk en welke net
Naast infrastructurele, financiële, materiële en professionaliserende luik is het pedagogisch luik cruciaal om onder de loep te nemen met het ganse schoolteam.Je kan je blik focussen op het gebruik van
Tijdens deze workshop leer je de verschillende stadia in een veranderingsproces herkennen. Je wordt je bewust dat verandering op 4 domeinen plaatsgrijpt: het pedagogisch didactische, het team, de schoolcultuur en
Tijdens deze lezing word je door middel van praktijkvoorbeelden mee genomen in een klaspraktijk die differentiatie en UDL centraal zet. Hoe zet je iedereen in je klas aan het leren
Is dit voor een cijfer? Moeten we dit kennen? Gaat u dit vragen op het proefwerk? Deze vragen worden door leerlingen veel gesteld. Toetsen zijn vaak nog de stok achter
Meer en meer maken digitale toestellen en tools deel uit van de dagelijkse klaspraktijk. Voor veel leerkrachten is dit even zoeken: het aanbod aan tools is immens en je hebt
Inclusief onderwijs blijft de zielen beroeren. Misschien ben je al mee met de visie maar zie je nog een heleboel praktische bezwaren. En dan komen er elk jaar nog kinderen met
Het is een open deur: hoe taalcompetenter je leerlingen zijn, hoe groter de kans dat ze met succes hun schoolcarrière doorlopen. Nederlands vormt immers niet alleen een centraal onderdeel van
Hoe ziet de toekomst eruit voor ons taalonderwijs? Moeten we vrezen dat de technologie het helemaal van ons overneemt? Of mogen we hopen dat nieuwe technologieën ons zullen helpen om
Nét voor de Digisprong, na twee jaar proefdraaien, zette onze school de stap om volledig “1 op 1” te gaan: een persoonlijk toestel voor elke leerling en leerkracht. Wat we
Je hebt in de schoolpraktijk te maken met meertalige leerlingen. In deze workshop wordt je je bewust dat hun thuistaal/talen onderdeel zijn van hun identiteit: ‘To reject a child’s language
Zelfregulerend leren (ZRL) zit in het hart van leren én lesgeven. Het is een thema dat veel aandacht krijgt. Onderzoek toont immers dat het erg effectief is om de leermotivatie
Onder impuls van Digisprong stroomden de laatste jaren massaal iPads, Google Chromebooks, Windows laptops… de Vlaamse scholen binnen. De verwachting? De lespraktijk zodanig transformeren dat deze toestellen volledig geïntegreerd werden
Barsten jouw leerlingen ook van het potentieel, maar lukt het hun niet om ermee aan de slag te gaan? Toon je leerlingen de weg naar meer autonomie, zelfsturing en zelfregulering.Herken
Welbevinden en betrokkenheid zijn voorwaarden om tot leren te komen (Laevers, 2015).Schoolsucces en ambitie leiden tot een hoger welbevinden (Hargreaves & Shirley, 2018).De lat voor iedereen hoog leggen zowel op
Ben je benieuwd naar wat XR te bieden heeft voor het onderwijs? Wil je zelf aan de slag met VR, AR of MR in jouw klas en ben je op
Leerlingen die zelfstandig met leerstof aan de slag gaan, tijdens het studeren thuis of tijdens een oefenmoment in de klas, maken voortdurend keuzes voor, tijdens en na dat studeermoment. In
School gaat niet over schoolse leren maar over het leren voor het leven. Hoe kan je je lessen zodanig geven dat ze voor jongeren en kinderen betekenis krijgen voor hun
Stedelijke Basisschool de Wereldreiziger ligt in hartje Antwerpen. Meer Grootstedelijk wordt het niet. Met een sterk en ambitieus team gaan ze die grootstedelijke uitdaging aan. Nadat je kort de context
Hoe kun je als school kiezen voor talent? Door elke leraar in te zetten vanuit zijn of haar talent. Dat is het allerbeste vertrekpunt als je ook wilt inzetten op
In samenwerking met de PBD specialiseerde Basisschool LP Boon zich in “de optimale ontwikkeling van alle leerlingen” door hen een krachtige leeromgeving aan te bieden, door de leerlingen heel systematisch
In de afgelopen drie jaar hebben we een opmerkelijke reis afgelegd: onze traditionele ICT-dienst werd omgevormd tot een team dat gezamenlijk werkt aan het vormgeven van ons digitaal beleid.Een onderwijstransformatie
In een school worden heel veel verschillende ICT-toepassingen gebruikt. Als directie en schoolbeleid is het onmogelijk om op al deze tools in te zetten en ondersteuning te voorzien. Als leerkracht
Waarom zouden ook leerkrachten zichzelf het leven niet makkelijker mogen maken met AI? En waarom niet zonder accounts te moeten aanmaken op dubieuze websites?In deze workshop kijken we naar AI
Good behavior is the beginning of good learning. All students deserve classrooms where it is quiet and safe, and where everyone treats each other with dignity. It is one of
De woorden: “Als een school wordt afgebroken, maar de rationaliteit waaruit ze is voortgekomen blijft bestaan dan zal die rationaliteit gewoon een volgende, gelijkaardige school voortbrengen. Als een revolutie een
Heel wat mensen hebben pijnklachten aan het einde van een werkdag op PC. Een ergonomische werkplek is een ding, maar ik heb aan de lijve ondervonden dat dit niet voldoende
We stellen je met trots de Sett app voor, een platform met vele mogelijkheden voor jou als bezoeker van Sett!
Bekijk er het programma, plan je eigen agenda en ontvang notificaties. Ontdek er ook de exposantenlijst, producten & innovaties en het beursplan in een handige digitale weergave!