De Basis van Klassenmanagement
Hoe leren aanstaande leraren om goed klassenmanagement te voeren? En hoe kunnen wij als opleiders, mentoren en schoolteams dat leerproces beter ondersteunen?
In deze interactieve workshop neemt William Buys, expert in het praktijkleren van klassenmanagement, je mee in inzichten uit het promotieonderzoek dat Tom Adams, zijn collega, heeft verricht met Vlaamse en Nederlandse lerarenopleidingen en tips uit het door hen geschreven boek ‘De basis van Klassenmanagement’.
Na een korte inleiding over hoe studenten betekenisvolle ervaringen in de klas registreren en hierop reflecteren via een app, gaan we aan de slag met praktijkgerichte werkvormen. We onderzoeken herkenbare dilemma’s, bespreken prikkelende stellingen, en verdiepen ons in eigen ervaringen via mini-intervisie.
We verkennen samen hoe informeel leren op de werkplek versterkt kan worden en welke rol begeleiding hierin speelt. Deelnemers krijgen niet alleen inzichten mee uit Adams’ promotieonderzoek, maar vooral ook inspiratie en concrete handvatten uit het boek De basis van Klassenmanagement om het leren van klassenmanagement in de eigen opleiding of schoolpraktijk te verdiepen.
Deze sessie is bedoeld voor lerarenopleiders, mentoren, directies en schoolbegeleiders die willen inzetten op krachtige begeleiding van aanstaande leraren in de complexe realiteit van het klaslokaal.