Vlaamse leerlingen lezen minder goed dan enkele jaren geleden. Ook hun leesplezier gaat achteruit. Scholen zetten volop in op een beter leesbeleid, maar ze tasten daarbij soms in het duister. Tot nog toe boden leerlingvolgsystemen immers vooral houvast voor technisch lezen, veel minder voor begrijpend lezen. Dat begrijpend-leesproces is dan ook een complex gegeven. Met een eenvoudige toets bestaande uit een tekst en vraagjes leer je onvoldoende over waar het fout loopt en welke ondersteuning leerlingen nodig hebben. Het onderzoek naar LeesRadar, een digitaal leerlingvolgsysteem voor begrijpend lezen in de lagere school, leerde heel wat over hoe het wél kan. In deze lezing gaan we dieper in op enkele bevindingen van dat onderzoek:
- Welke onderdelen van het begrijpend-leesproces moet je in beeld brengen voor het nemen van beslissingen over een effectieve didactiek? Hoe breng je deze onderdelen breed in beeld?
- Wat is de rol van gestandaardiseerde toetsen? Welke andere vormen van evaluatie zijn interessant én haalbaar om toe te passen in de klas?
- Hoe leidt deze brede beeldvorming tot een betere ondersteuning van zwakke begrijpend lezers?
De bevindingen zijn gebaseerd op een literatuurstudie maar ook op een uitgebreide behoeftenbevraging bij leraren en schoolteam en op diepte-interviews met experten. We illustreren onze bevindingen met voorbeelden uit LeesRadar, maar verwijzen ook naar andere evaluatie-instrumenten voor begrijpend lezen.