Het (bege)leiden van scholen is bijzonder complex geworden. Verschillende veranderingsprocessen volgen elkaar in een sneltempo op gaande van onderwijshervorming(en), nieuwe leerdoelen, digitale transformatie tot complexe fusie- en integratiebewegingen. Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met een lerarentekort, een groot verloop van personeel en een dalende onderwijskwaliteit. Om de koers te behouden, zijn we getraind in crisismanagement en brandjes blussen.
In deze lezing geeft Veerle Scheirs een systemisch perspectief op onderwijskundig beleid. Ze onderbouwt de meerwaarde van organisatie-ontwikkelingsperspectief. Ze doet een oproep om te stoppen met pleister plakken, maar uitdagingen in scholen door een systemische bril te bekijken en aan te pakken. Vervolgens vertaalt ze deze inzichten heel concreet naar de onderwijspraktijk en geeft ze heel concrete tips over hoe een systemisch perspectief jou als schoolleider ondersteunt in het (leren) navigeren in turbulente tijden zodat jij als directeur, coördinator, begeleider, ….de stap kan zetten van werken en ploeteren IN je school naar het bouwen AAN het toekomstig onderwijs van je school. Net door te werken MET (het systeem van) je school.