Mag een leerling of student ChatGPT gebruiken voor een taak of presentatie? Wanneer is AI een toegestane hulp, en wanneer overschrijdt het een grens? En hoe zit het met het gebruik van AI door leerkrachten zelf?
Tijdens deze lezing krijg je praktische handvatten om duidelijke, pedagogisch onderbouwde afspraken te maken binnen je klas of school. We vertrekken vanuit herkenbare situaties en tonen hoe je daarover helder communiceert, het AI-gebruik expliciet laat vermelden en het proces of eindproduct op een verantwoorde manier evalueert.
Je maakt kennis met een uitgewerkte en in de praktijk geteste assessment scale, specifiek ontwikkeld voor het Vlaamse onderwijs. Deze schaal, gebaseerd op de AI Assessment Scale (AIAS) van Bollaert en Perkins, helpt je om AI-gebruik bij taken en opdrachten vooraf helder af te spreken met leerlingen of studenten, en nadien genuanceerd en consequent te beoordelen. Ook heldere afspraken over het vermelden van AI-gebruik komen aan bod.
Het afsprakenkader schept niet alleen duidelijkheid, maar versterkt ook zelfgestuurd leren, AI-geletterdheid en formatieve evaluatie.
Je gaat naar huis met concrete voorbeelden, een helder kader en inspiratie om hiermee meteen aan de slag te gaan.