Digitale technologie is niet meer weg te denken uit ons onderwijs. Maar hoe zorgen we ervoor dat technologie écht bijdraagt aan beter leren en lesgeven? In deze lezing vertrekken we vanuit wetenschappelijke inzichten over de rol van technologie in het onderwijs, die recent werden gebundeld in het boek “Bewust digitaal: Over leren en onderwijzen met technologie”. We verkennen hoe technologie het leren en onderwijs kan ondersteunen in de context van het leerplichtonderwijs.
We hebben daarbij aandacht voor het versterken van het leren van leerlingen door middel van een gerichte inzet van technologie om informatie te presenteren, kennis en vaardigheden in te oefenen, samenwerking te bevorderen en leertrajecten te personaliseren. Daarnaast staan we stil bij de cruciale rol van de leerkracht: Hoe kan technologie jouw werk versterken? Hoe kan je via technologie onderwijs anders organiseren? Wat zijn de voorwaarden voor een succesvolle integratie in de klaspraktijk?
Na deze lezing hopen we je te hebben geïnspireerd met nieuwe inzichten om technologie doelgericht in te zetten in je praktijk als leerkracht of als lerarenopleider. Aan de hand van concrete voorbeelden uit het basis- en secundair onderwijs willen we jou en jouw schoolteam versterken in het uitbouwen van een bewust beleid rond educatieve technologie.