De rol van kennis binnen het onderwijs is vaak ter discussie gesteld. Sommigen vonden kennis ouderwets of zelfs overbodig, zeker sinds de komst van internet, Google en artificiële intelligentie. Maar toegang tot informatie is niet hetzelfde als begrijpen: zonder stevige kennisbasis raken leerlingen verdwaald in de overvloed, kunnen ze informatie niet kritisch beoordelen en missen ze het plezier van lezen en leren. In Vlaanderen werd daarom expliciet gekozen voor een kennisrijk curriculum. Tim Surma maakte deel uit van de commissie die de nieuwe minimumdoelen opstelde en is mede-auteur van het boek Developing Curriculum for Deep Thinking – The Knowledge Revival. Dit open-access werk, geschreven in samenwerking met internationale zwaargewichten zoals John Hattie, Dylan Wiliam en Paul Kirschner, laat zien hoe een goed ontworpen curriculum niet alleen de opbouw van kennis maar ook diepgaand denken, motivatie en gelijke kansen ondersteunt.
In deze keynote gaat Tim dieper in op wat we bedoelen met ‘kennis’, welke impact een kennisrijk curriculum heeft op het ontwerpen en structureren van lessen en leerplannen, en hoe je dit op een boeiende en beklijvende manier kan integreren in je klaspraktijk.