De vraag of er universele recepten bestaan voor het motiveren van leerlingen is intrigerend. Werkt eenzelfde motivatiestrategie voor iedereen? Of heb je maatwerk nodig waarbij je rekening moet houden met de kenmerken van de situatie (bijv. groepsgrootte) en de leerlingen (bijv. persoonlijkheid, leeftijd)? Hoe slaag je erin om je motiverende stijl af te afstemmen op de situatie en noden van leerlingen? Het fundament voor het motiveren van leerlingen bestaat uit het ondersteunen van hun psychologische basisbehoeftes aan Autonomie, verBondenheid en Competentie. Hoe meer aan het ABC van leerlingen is voldaan, hoe beter ze presteren én hoe beter ze zich in hun vel voelen. In deze sessie wordt het leraarkompas voorgesteld dat een waaier aan motiverende en demotiverende stijlen bevat. Dit kompas dient als een persoonlijk reflectieinstrument voor het motiverend handelen van leraren en vormt een nuttig referentiekader tijdens inter- en supervisie. De lezing is geïnspireerd op het recent verschenen boek ‘Het ABC van motivatie in onderwijs’ (Vansteenkiste & Soenens, 2025; Lannoo)